Ninh Binh – Halong Bay alleen dan beter

De beauty van Ninh Binh – Vietnam

We werden s’ochtend bij ons hostel in Hanoi opgehaald door een dagtourbusje die naar Ninh Binh ging. Prima. In Hanoi, je leest hier wat wij in Hanoi hebben gedaan, moesten we nog even overstappen naar een ander busje omdat de huidige vol was. Overboeking gebeurd hier met regelmaat. Wij zijn de moeilijkste niet en we hadden toch de tijd dus we pakten onze tijd en stapten in de volgende bus. Nadat we eenmaal in de andere bus waren gestapt werd daar ook medegedeeld dat die ook vol was. Geen idee hoe, maar het probleem had zich vanzelf opgelost. “It’s Amazing”! Na ongeveer een uurtje rijden zagen we een beetje zon en blauwe lucht. Iets wat we de afgelopen tijd zijn gaan missen. Het waterige zonnetje van gisteren werd ’s avonds bruut verdreven door regenbuien. Anyway, wij hadden weer zon!

Ninh Binh, Ninh Binh riep de gids. Uitrekken, tas pakken en er uit. Het zag er niet echt  naar uit dat bij deze halte het centrum was, maar veel keus hadden we ook weer niet. Nadat we maps.me er bij hadden gepakt bleek dat de chauffeur ons 4/5 km voor Ninh Binh had afgezet. Lekker dan. We hadden gevraagd of hij in ons het centrum wilde afzetten. Goed, we hadden de tijd. Nadat we hadden besloten bij welk hotel we wilde kijken hadden we een metertaxi gecharterd die ons voor de deur afzette. Het hotel was super! Schoon, groot en het personeel was heel gastvrij. Tas gedropt, scootertje gehuurd en gaan. De zon scheen dus geen tijd te verliezen.

Bich Dong Pagoda

Tam Coc

Dat de omgeving van Ninh Binh schitterend is werd snel duidelijk toen we als scootermaffioso’s weer aan het cruizen waren. Het was ook mogelijk om vanuit Hanoi een dagtour te doen naar Ninh Binh en dan in een bootje over de Tam Coc rivier te dobberen. We hebben foto’s van deze tocht gezien en dat zag er erg mooi uit. Wat het met name zo mooi maakt was het contrast van groene/gele rijstgewassen afgezet tegen grillige kalkstenen bergen. Helaas was de rijst geoogst en waren er met name kale natte akkers over. Het boottochtje sloegen we daarom maar over. De omgeving is al super om doorheen te rijden. Een aantal kreten die voorbij kwamen: “oeh”, ” aahh”, “mooiii”, “wat is het hier mooi”, “het is hier prachtig”. Voor ons gaat Ninh Binh voor Ha Long Bay. De afwisseling van groen en grijs en kleine vijvers maakt het een bijzonder landschap. Vanaf het hotel was het naar Tam Coc ongeveer 10 minuten met de scooter en 20 minuten met de fiets.

De dagen erna was het koud met hele vieze motregen in Ninh Binh. Getver. Uiteraard moesten er nog wel dingen bezichtigd worden dus maar weer op de scooter nadat we goed waren aangekleed door de manager. Hij kwam niet alleen met een regenjas aan voor Geert Jan. Hij deed zelfs onze beide jassen tot aan de kin dicht. Eerst naar Mua caves en een tempeltje en daarna richting een vergelijkbaar dorp als Tam Coc namelijk Trang An.

In het begin miezerde het een beetje. We zijn ja niet van suiker (#Gronings accent aan). Maar nadat we even weer terug waren gegaan naar ons hotel om een nieuwe helm te halen, ja lang verhaal(die was gestolen maar op wonderbaarlijke wijze de volgende dag wel weer in het hotel), was het echt bagger weer. Warme chocolademelk waar ben je? Uiteindelijk hadden we tegen het einde van de middag toch nog een beetje rond gereden en hadden we Trang An ook nog bereikt. Ook hier kon je net als bij Tam Coc met een bootje over de river. In de regen. Nog een beetje verder touren dan maar. Niet heel veel bijzonders meer gezien en de dag erna hebben we lekker niks gedaan, lees: films kijken. Het regende nog steeds in Ninh Binh namelijk. Hadden we mooi de tijd om ons mentaal voor te bereiden op de 10 uur durende busrit naar Hue. 

Hue

De nachtbus was uiteraard niet op tijd. Ongeveer 1,5 uur later. Er zijn veel verschillende nachtbussen die vaste routes rijden (Hanoi – Saigon, Saigon – Hanoi met stops op verschillende plaatsen). Wij gingen het eerste stuk met V.I.P Queen café open bus. Vooraf hadden we niet hele prettige dingen over de “beroemde” nachtbussen gelezen maar ons is het 100% meegevallen! Tijdens de rit leerden we twee vriendinnen kennen die samen op reis waren in Azië. Gezellige meiden! Voordat we door hadden dropte de bus ons ’s ochtends in Hue, onze eindbestemming. De twee meiden gingen direct door naar Hoi An.

City Gate Citadel
Een van de vele City Gates in het Citadel

Over Hue kunnen we niet heel veel schrijven. We hebben op de fiets een bezoek gebracht aan het oude Citadel en we hebben een bezoekje gebracht aan Thien Mu Pagoda (vrij bekende). Het citadel heeft een hele rijke geschiedenis en is een bijzonder object alleen wij vonden het niet erg interessant, klik hier voor de info over het citadel. Het was ook mogelijk om vanuit Hue een dagtrip te doen naar de “Demiliterized Zone”. Dit was een zone tijdens de Vietnam oorlog die als neutrale zone werd aangesteld. Toch was dit een van de meest zwaar bevochten plekken van Vietnam met een zwaar bevochten berg “Hamburger Hill”. Na wat research vonden wij dit de moeite niet waard omdat er niet veel meer is wat hieraan refereerd los van het museum wat er nog staat. Toen dit van de planning was geschrapt, hadden we savonds ons ticket richting Hoi An geboekt met de bus. Als het weer mee had gezeten hadden we dit stuk veel liever met de motorbike gedaan. Aangezien het diezelfde middag hard begon te regenen en de dagen erna geen goed weer voorspeld stond, hadden we dit ook geschrapt. Als we een ding hebben geleerd is dat ze hier succesvoller zijn in het weer voorspellen dan onze eigen Piet Paulusma.

Toch kunnen wij het niet laten om jullie wat achtergrond informatie over Hue te geven. Bij deze dan ook een korte samenvatting “Hue in een notendop”

Hue werd in 1802 de hoofdstad van Vietnam en bleef dat tot 1945, toen keizer Bao Dai van de Nguyen-dynastie aftrad ten gunste van de revolutionaire beweging van Ho Chi Minh. De stad lag vlak bij de scheidslijn die in 1954 werd getrokken tussen Noord- en Zuid-Vietnam. Hue heeft het zwaar te verduren gehad tijdens de Vietnamoorlog.